نوشته شده توسط
من فکر می‌کنم با بهتر و دقیق‌تر دیدن اشیاء و فضاها، همیشه می‌تونیم چیدمان بهتری برای یک محیط ارائه بدیم.

سبک میانه قرن (Midcentury)

میانه قرن شاید بهترین عنوانی بوده‌است که می‌شد برای این سبک انتخاب کرد. عنوانی که به در میانه راه قرارگرفتن این سبک دکوراسیون داخلی اشاره می‌کند.

این سبک که به عقیده عده‌ایی در بین سال‌های 1933 تا 1965 و به عقیده عده دیگری در بین سال‌های 1947 تا 1957 محبوبیت فروانی داشته، به راستی ترکیبی زیبا از محاسن همه سبک‌های قبل و بعد خود را نشان می‌دهد.

طراحی سبک میانه قرن midcentury

این سبک پس ازجنگ‌های جهانی، وقتی به وجودآمد که مردم نیاز فوری به خانه‌های پیش‌ساخته و مبلمانی برای تجهیز آن داشتند.

سربازانی که به خانه برمی‌گشتند، می‌خواستند سریع ازدواج کنند و در خانه‌هایی آرام و خارج از شهر زندگی کنند، آرامش لازم برای آن‌ها را این سبک با ترکیب سادگی و زیبایی و استفاده از رنگ‌های طبیعی که در اثاثیه واز آن‌ها استفاده می‌شد و اغلب قیمت مقرون به صرفه‌ایی داشتند، برای آنها به ارمغان آورد تا بتوانند زندگی خود را از نو بسازند.

طراحی سبک میانه قرن midcentury

طراحان این سبک از قدرت رنگ‌ها و انواع چوب که در سبک‌های پیشین بسیار مهم بودند، غافل نشدند و در عین حال سادگیِ دلچسبی را در طرح‌های خود به اجرا درآوردند که حتی امروزه طرفداران بسیاری در میان طراحان حرفه‌ایی و مردم عادی دارند.

این سبک به قدری منعطف و زیبا در میان سایر سبک‌ها بوده‌است که هنوز می‌توان دید که حتی طراحان نوآور هم بیشتر اوقات بخشی از خانه، مثلا آشپزخانه یا نشیمین را به نشانه‌هایی از این سبک اختصاص می‌دهند.

طراحی سبک میانه قرن midcentury

مبلمان و سایر وسایلی هم که در طول این سبک توسط طراحانی همچون:
Jens Risom، Alexander Girard ، Verner Panton، Isamu Noguchi ، Eileen Gray، Charles Eames and his wife Ray Eames، Arne Jacobsen، Harry Bertoia ، Eero Saarinen، Edward Nelson، Wormley، George

طراحی شده‌اند هنور در موارد مختلفی همچون کاربری خانگی یا اداری و تجاری طرفداران بی‌شماری دارند.

 

طراحی سبک میانه قرن midcentury

من قصد تعریف بیش از حد از این سبک را ندارم اما علاقه‌ام به آن اجازه نمی‌دهد که از کنار خصوصیات جذابش به راحتی  رد شوم.

وجه تمایزی که این سبک به ناگهان در طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد کرد استفاده از خطوط مستقیم و تمیز خود در شکل هایی صاف و منحنی بود.

خطوطی که کمتر حالت مارپیچ تزئینی را دارند و کاملا وجهه‌ایی مینیمالیستی را در اثاثیه ایجاد کرده‌اند. استفاده از این خطوط هم در انواع اثاثیه چوبی و هم در اثاثیه فلزی و آنها که جنس فایبر گلاس داشتند، به سرعت رایج شد.

طراحی سبک میانه قرن midcentury

مبلمان مدرن در آمریکا با نام‌هایی مانند هرمان میلر، جورج نلسون، چارلز و ری ایمز همراه است، البته حضور شرکت‌هایی همچون *کنول* هم  در گسترش

سریع و محبوبیت این نوع از نوآوری‌ها تاثیر بسزایی داشته است.

طراحی سبک میانه قرن midcentury

انتخاب رنگ‌های درست در کنار طرح مبلمان می‌تواند به راحتی این سبک را در خانه ما ایجاد کند. طراحان در همان سال‌های اوج رواج این سبک علاقه وافری به دیوارها و سقف‌های سفید داشتند، زیرا معتقد بودند فقط در زمینه سفید می‌توان زیبایی مبلمان و فرش‌ها را به غایت دید و از آن لذت برد.

طراحی سبک میانه قرن midcentury

در مرحله بعد اصل برای این است که ترجیحا از 3یا 4 رنگ بیشتر استفاده نشود، زیرا مبنای زیبایی این سبک بر سادگی است و با استفاده از چندین رنگ این سادگی به خطر می‌افتد و ممکن است فضا شلوغ به نظر برسد.

نهایتا یک قاعده کلی تعریف شد که طبق آن رنگ اتاق باید 60٪ رنگ پایه، 30٪ رنگ ثانویه و 10٪ رنگی باشد که کنتراست زیادی با دو رنگ قبل داشته  و یکدستی فضا را بشکند.

طراحی سبک میانه قرن midcentury

برای مفروش کردن خانه‌هایی که این سبک را در خود دارند هم بایستی از فرش‌های ساده و یا با طرح های هندسی استفاده کرد که کمترین اثر از طرح های ستنی و روستایی فرش های پیشین را در خود دارند.

طراحی سبک میانه قرن midcentury طراحی سبک میانه قرن midcentury

 

چراغ‌های این سبک دارای شکل‌های بسیارمستقیم، خطوط هندسی، گرد و منحنی هستند. اغلب آنها شیدهای فلزی و پایه‌های چوبی داشتند و اتفاقا این روزها دوباره محبوب شده‌اند.

 

طراحی سبک میانه قرن midcentury

در آینده متنی مفصل درباره راهکارهایی ساده و بعضا ارزان برای تبدیل فضای زندگی یا محل کارمان به فضایی با حال وهوای این سبک منتشر می‌کنم.

پست بعدی من که بخش دوم اثررنگ‌ها در دکوراسیون داخلی است را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.