نوشته شده توسط
من فکر می‌کنم با بهتر و دقیق‌تر دیدن اشیاء و فضاها، همیشه می‌تونیم چیدمان بهتری برای یک محیط ارائه بدیم.

شناخت رنگ در طراحی داخلی

رنگ‌ها قرن‌هاست که از اجزای مهم زیبایی شناسی محسوب می‌شوند و در هنرهای بسیاری از جمله معماری جز ارکان انکارناپذیر به حساب می‌آیند.

اثرات روانشناختی رنگ در زندگی واقعی وجود ندارد. این فقط اثر امواج الکترومغناطیسی ثبت شده توسط مغز و چشم ما است که آن را به عنوان رنگ می‌شناسیم. با این وجود رنگ  نقش بسیار مهمی دارد و تصور زندگی بدون حضور آن تقریبا غیرممکن است.

با درک تئوری رنگ در طراحی داخلی و اثر آن در ایجاد احساسات متنوع، می‌توان خلق‌وخوی مناسب برای هر فرد را در فضای اختصاصی او ایجاد کرد.

شناخت رنگ در طراحی داخلی ombre walls boho chic

می‌توان با استفاده از رنگ در خانه های مختلف، احساساتی مانند هیجان، شور، آ‌رامش و یا رمز و راز را برقرار کرد.

شناخت رنگ در طراحی داخلی dark magenta wall

شاید افراد به نظر در برابر رنگ‌ها بی‌تفاوت به نظر بیایند اما بایستی توجه داشته باشیم که اثر هر رنگ بر روی افراد مختلف، متفاوت است. عوامل متعددی از جمله سن، نژاد، فرهنگ و تجربیات زندگی می‌توانند در ادراک افراد از رنگ

و سلیقه آنها درترکیب رنگ‌ها تاثیرگذار باشند.

وقتی ما درباره رنگ‌ها و تاثیرات آن‌ها در طراحی داخلی صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که انتخاب آنها در کنارهم به صورت تصادفی اتفاق نمی‌افتد.

شناخت رنگ در طراحی داخلی

در نگاه اول ممکن است فکر کنیم که انتخاب رنگ برای یک اتاق‌نشیمن  یا کل خانه و فضای مورد نظر ما بسیار آسان است و کافی است که رنگی که دوست داریم را انتخاب کنیم و در مرحله اجرا از آن استفاده کنیم، ممکن است که در بسیاری از موارد نتایجی خوب به دست بیاید، اما در بیشتر موارد، اگر ما هیچ چیز در مورد رنگ‌ها را ندانیم و اطلاعات کافی درباره ترکیب‌های حرفه‌ای نداشته باشیم، احتمالا به نتیجه دلخواهمان در این زمینه نمی‌رسیم.

شناخت رنگ در طراحی داخلی Soft Green Combine with White make

در بیشتر موارد، کسانی که دانش کاملی در مورد رنگ دارند، خیلی خوب می‌دانند که کدام رنگ به کدام دسته از خانواده رنگ‌ها تعلق دارد و برای چه ترکیبی مناسب است و چه اثر روانشناختی ایجاد می‌کند و برای هدف نهایی طرح اجرای آنها بهترین گزینه است.

دانش این افراد به آنها این امکان را می‌دهد که بدانند هر رنگی در طول ساعت‌های مختلف روز یا در فصول مختلف سال چگونه به نظر می‌رسد و برای چه مکانی انتخاب هوشمندانه‌ایی هست.

شناخت رنگ در طراحی داخلی

ما رنگ‌ها را به طور متفاوتی از یکدیگر درک می‌کنیم، در واقع شیوه پاسخ‌دهی عواطف ما به اثرات رنگ‌ها با یکدیگر متفاوت است.

به عنوان مثال، یک رنگ مشخص می‌تواند ناخودآگاه، خاطرات یا احساسات ما را بیدار کند، اما چنین اثری برای همسر یا دوست ما نداشته باشد شاید بخشی از آن به این دلیل است که منبع ادراک و خاطرات ما از رنگ‌ها مشترک نیست.

درست است که ما قوانینی ثابت شده برای گرما یا سرمای رنگ‌ها داریم اما این هم می‌تواند با توجه به سلیقه افراد تا حدی منعطف باشد. شاید این افراد گرما و حرارت لازم را از فام‌هایی کاملا سرد بتوانند دریافت کنند که البته این جز استثنائات محسوب می‌شود.

شناخت رنگ در طراحی داخلی Pine dining table
شناخت رنگ در طراحی داخلی Pine dining table

 

یا مثالی دیگر اینکه معمولا رنگ سیاه برای عموم مردم یادآور عزا وغم است و به نوعی آنها را به حس‌های ناراحت کننده‌شان وصل می‌کند، اما همین رنگ می‌تواند حسی زیبا در شخصی دیگر ایجاد کند.

شناخت رنگ در طراحی داخلی

در پست بعدی بیشتر راجع به ذات و نوع اثرگذاری رنگ‌های پرطرفداری که بیشتر در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند صحبت خواهم کرد.

درباره اینکه چطور رنگ‌ها را طبق اصول شناخته شده، درست در کنار هم قرار دهیم تا نتیجه نهایی رضایت‌بخش باشد.

در این باره بیشتر بخوانید!

کتاب مبانی کامل شناخت رنگ برای طراحان

کتاب «شناخت رنگ» سعی دارد طیف وسیعی از کاربران را مخاطب قرار دهد. به همین دلیل مباحث تخصصی را با زبانی ساده طرح می کند. در میان منابع فارسی مرتبط با رنگ، کتاب «هنر رنگ» نوشته یوهانس ایتن، سال هاست که در ایران نقش مرجع اصلی را برای معماران، نقاشان، هنرمندان، طراحان، مورخان هنر و سایر علاقمندان بازی کرده است و به نظر می رسد که ادبیات به کار رفته در آن جای خود را میان خوانندگان باز کرده باشد.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.